The time of my life - kort återberättat


Bra plugg morgon hittills. Jag har hållt ett jäkla tempo och nu ska jag ge mig in på kapitlet som berör Nyckeltal. Fick mina kort som jag beställde förra veckan med, från Extrafilm. Finfina som ska ramas in och sättas på min nya tavellist och hängas på väggarna i sovrummet. Får bara vänta till jag kan ta mig till IKEA och inhandla mina perfekta NYTTJA ramar. Ska ni dit? Glöm inte min order.
   Magen har börjar kurra lite, får ta något litet att äta. Sedan måste jag packa efter eller mellan allt plugg med. Hemfärd imorgon ju, skoooj. Ska bli skönt att komma från pluggstressen som råder i Växjö, bland klassisarna och vännerna just nu. Tentan hägrar och det är det enda som upptar våra små skallar, typ. Jag ska få komma hem, ta det lugnt, plugga i min egna takt och bara njuta av lite "ledighet". Skönt!

Annars så ligger snön kvar. Skit med. Men den börjar smällta bort lite lätt nu, vilket är bra. Fick en märre chock i måndags morse när jag öppnade sovrummsdörren och snön från parkeringen lyste så mycket att jag blev bländad. DET SKA INTE VARA SNÖ I MARS! Men tyvärr så är ju mars den största månaden där vädret varierar. Snart är den över. Men innan dess ska jag hinna fylla år, 21. Nästa söndag. Vilket i år firas i Stockholm :) Förra året på min födelsedag väcktes jag av Hildas, Johannas och Linas skönsång, paket av familjen Skinner, spenderade förmiddagen i på en solstol vid poolen i gassande sol, var på mallen och hade party med alla vännerna och Skinners. Underbar födelsedag. Dagen efter åkte vi till Miami, jag och tjejerna och njöt livet. Låg på stranden, festade och åt god middag. Jaa, jag levde lyxliv och kommer aldrig att ha det så bra igen. Att kunna planera dagen utifrån vilket vädet det är ( ska vi sola eller shoppa ), inte ha värre problem än vilka shorts man ska ha på sig för dagen och när man ska ta nästa Miami tripp. Ja, DET om något mina vänner är lyx. Som ni märker så kan jag inte sluta tjata om mitt Florida år, eftersom det har betytt så otroligt mycket för mig. Det känns overkligt att jag till sommaren har varit hemma ett helt år redan. Ibland funderar jag på om ja verkligen har hunnit reflektera över mitt år i the states eller om jag fortfarande lever i den drömvärld jag gjorde där.

Några har frågat mig hur jag fick tag i min värdfamilj och sånt. Kan ju sammanfatta det hela lite :)

Jag gick in på www.resedagboken.se och kollade allmänt lite på olika resenärers sidor. Detta var i februari-mars någongång  (2006) och då visste jag inte säkert vad jag ville göra efter studenten. Efter ett tag skrev jag ett mail till en tjej som hette Hilda och hon var nanny i min familj, Skinner. Efter massa mailande med mamman i familjen Valerie så bestämde vi att vi skulle ringa varandra. Så nervös som tusan ringde jag och fick först prata med pappan, Frank, och sedan Valerie. Det gick bra och i nästa sekund var det bestämt att jag i augusti skulle åka till Jupiter Island, ett samhälle/ny/stad 1 och en halv timme norr om Miami. Gick som i en dvala fram till den 8:e augusti, dagen jag skulle lämna Sverige. Hej då på Kastrup och sedan bar det iväg. I Florida fick jag lära känna den mest underbara familjen, Skinners. Jag tog hand om Emily som vid min ankomst var 7 år. I familjen fanns även Pierce då 17 år. Mina arbetsdagar var lättsamma och jag kan inte direkt klaga på att jag gjorde för mycket :)
  Började min "arbetsdag" vid halv 3 då jag hämtade Emily i skolan. Sedan gjorde vi läxor, badade, lekte och hade playdates. Åt middag med familjen runt halv 7 och efter det badade och nattade jag Emily. Sedan var den dagen över. Men familjen var mycket flexibel och den ena dagen var aldrig den andra lik, vilket var mycket bra. 
  
Efter 1 månad fick jag besök av min äldsta barndomsvän, Anna. Vi hade en underbar vecka med sol, bad, utflykter, massa skratt och helt enkelt ja .. underbart! Tiden gick och vi firade Halloween, Thanksgiving och Jul. Den 27:e december åkte jag til Miami International Airport för att hämta min egna familj som kom på besök :) Lite mer än 2 veckor följde där vi umgicks och hade kanonskönt. Åkte på en lite minisemester med min familj till Miami och Key West. Efter Bahamas måste det vara paradiser på jorden.

I februari var jag på en konsert tillsammans med mina nyfunna svenska vänner i Miami. Justin Timberlake och Pink stod på scen och det var så jäkla fräkt att se så stora artister live. Våren gick och i mars åkte jag till New York för att gå på min nya vän Sannas bröllop. Sanna gifte sig med Brad som hon träffade i USA under sitt au pair år. Jag tillbringade 5 underbara dagar i NY. Gick på VIP klubb, åkte limo, festade, shoppade på Manhattan, besökte Ground Zero och var högst upp i Empire State Building.

I slutet på mars kom tre gamla nannys tillbaka och besökte familjen. Vi hade superskoj i 2 veckor. Och höjdaren var ändå när vi tillsammans med Skinners åkte på semester i Skinners båt till Bahamas. Så underbart så jag kan inte beskriva det. Tillbringade nästan en vecka där med sol, bad, båtturer och massa underbara drinkar vid poolen :) 

I slutet av april fick jag besök av min kompis hemifrån, Carro som kom med sin mamma. Vi hade 10 sköna dagar tillsammans och åkte även vi till Miami och levde loppan.
  Sedan gick våren vidare och jag umgicks konstant med Linn. Tjejen som kom att betyda väldigt väldigt väldigt mycket för mig. Vi delade i princip allt. Skratt, hemlängtanstårar och mäktiga stunder och obetalbara upplevelser.

Den 15:e juni skjutsade Frank och Emily mig till Miami International Airport och där var äventyret slut. Med stora tårar rullandes nerför kinderna tog jag hej då (för denna gången) och kramade en sista gång min lilla sötnos. Efter en dryg färd hem stod jag återigen på Kastrup och hämtade mina väskor på rullbandet. Med spagetti i benen och tårarna brännandes bakom ögonlocken gick jag ut i ankomsthallen och fick se mamma, pappa, Josse och Stoffe stå med sverigetröjor och svenska flaggor och ta emot mig :)
Och där avslutade jag the time of my life ..

Oj, blev ett ganska rejält inlägg. Inte meningen, men hoppas ni fått svar på era frågor :)
Har ni funderingar över att åka på au pair äventyr, ta chansen.

Nu ska jag tillbaka till verkligheten med plugg och lägga lyxlivet i Florida åt sidan för en stund ..






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0